Tervetuloa sivuilleni!

Tervetuloa viihtymään kotisivuilleni! Ota mukava asento ja rentoudu vaikkapa kahvikupin ääressä. Jos opit jotakin uutta tai saat lohdutusta tai rohkaisua, niin olen onnistunut. Haluan rakentaa Sinua. Annetaan luontokuvien lohduttaa. Annetaan kirjoitusten rohkaista. Annetaan tämän kaiken tuottaa iloa. Maailmassa ei koskaan ole liian paljon iloa. Haluan sanoa Sinulle, että olet äärettömän arvokas, ainutlaatuinen, Jumalan rakastettu, erittäin tärkeä ja Luojakin haluaa iloita Sinusta. Lähde pienelle matkalle; katso valokuviani ja lue kirjoituksiani 😀

Valokuvaus

Valokuvaus on leikkiä. Albert Einstein on sanonut, että: "Leikki on tutkimisen korkein muoto." Tartu kameraan ja leiki valolla, väreillä, muodoilla ja liikkeellä! Ikuista unohtumattomia hetkiä. Ihminen on luotu luovaksi. Jokaisessa meissä asuu pieni taiteilija, joka voi kuvata Luojan suurta taidetta eli luomakuntaa! Itse kun otan kameran käteeni, niin samantien unohdan kaiken muun. Valokuvaaminen hoitaa meidän sielua. Kiireisen ihmisen on hyvä pysähtyä joskus; pysähdy ihailemaan luonnon pikku ihmeellisyyksiä kameran kanssa. Löydät pieniä ihmeitä. Jokainen voi harrastaa valokuvausta; rohkaisen sinua löytämään sisäinen luovuutesi; hyvä kuva on luovuutesi hedelmä ja hyvä kuva palkitsee sinut. Valokuvaaminen tuottaa iloa ja onnellisuutta. Eikun kamera käteen ja luontoon! Luonnossa voit rentoutua ja harrastaa liikuntaa ja nauttia luomakunnan ihmeellisyyksistä.

Puhe Enontekiöllä

Pientä puhetta Sinulle

Vie Jeesusta eteenpäin

Joulutervehdys

Valoa ja toivoa pimeyteen

Usko on kuin veturi ja vaunut

Usko on hyvin yksinkertainen asia. Usko on kuin juna. Veturi on Jeesus. Junan vaunut ovat ihmiset jotka uskovat Jumalaan ja Jeesukseen. Pääsylippu junaan on usko Jeesukseen. Junan pääteasema on taivas. Jeesus-juna on nyt pysähtynyt sinun kohdallesi ja Jeesus sanoo sinulle "hyppää kyytiin". Pasilan asemalla näin mielenkiintoisen tilanteen. Pasilaan saapui kaukojuna matkalla Turkuun. Juna pysähtyi Pasilassa, ihmisiä meni junaan ja juna lähti hiljalleen liikkumaan Turkua kohden. Sitten juoksi myöhässä oleva mies ja painoi ovinappia pyrkien sisään ja jo liikkuva juna pysähtyi ja myöhässä oleva matkustaja pääsi sisälle junaan. Sitten juna lähti uudestaan liikkeelle ja eikö vain taas juoksee mies ja painaa ovinappia pyrkien sisään junaan ja juna pysähtyy uudestaan ja mies pääsi sisälle junaan. Ja vielä kolmas myöhässä oleva henkilö pääsi tässä ovenavauksessa sisälle junaan. Ehkä Jeesus-juna on pysähtynyt aikaisemmin sinun elämässäsi kohdallesi, eli taivaan Isä on vetänyt sinua puoleensa, mutta et ole hypännyt Jeesus-junaan. Mutta minulla on sinulle hyviä uutisia: Jeesus pyytää sinua tänään hyppäämään Jeesus-junaan. Nyt ei ole liian myöhäistä. Jeesus-juna on pysähtynyt kohdallesi ja Jeesus sanoo sinulle "Tervetuloa kyytiin, haluan Sinut taivaaseen".

Kristus minussa

Luetaan aluksi pari Raamatun paikkaa pohjaksi:

Joille Jumala tahtoi tehdä tiettäväksi, kuinka suuri pakanain keskuudessa on tämän salaisuuden kirkkaus: Kristus teissä, kirkkauden toivo (Kol. 1:27).

Sillä minä olen lain kautta kuollut pois laista, elääkseni Jumalalle. Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu, ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni (Gal. 2:19-20).

Oletko ajatellut, että kun uskot Kristukseen, niin silloin itse Herra Jeesus asuu sinussa? Tämä on toivon sanomaa. Et koskaan ole yksin. Kristuksen hauta on tyhjä. Kristus ei ole haudassa, vaan taivaassa Isän Jumalan oikealla puolella, lisäksi Jeesus on sinun kanssasi Pyhän Hengen kautta jatkuvasti. Jeesus ei ole kylässä sinun luonasi, vaan Jeesus asuu pysyvästi sinussa. Jeesus tarjoaa läsnäoloaan sinulle. Kun olet Kristuksessa, niin silloin voit vetää syvään henkeä ja rentoutua Jeesuksen kanssa. Pyhäkouluteologia on aina ajankohtaista; sitä, että Jeesukselle voi aina sanoa eli rukoilla: "Rakas Jeesus, anna minun kaikki syntini anteeksi ja tule minun sydämeeni asumaan." Ja Jeesus tulee sydämeen asumaan ja antaa meille oman rakkautensa, rauhansa ja ilonsa. Oikeastaan Jeesus jakaa meidän kanssamme oman rakkautensa, rauhansa ja ilonsa. Lisäksi Jeesus tuo meidän sydämeen kaikki Hengen hedelmät. Tämä on valtavaa. Lisäksi Raamattu sanoo, että joka meissä asuu, on suurempi kuin se joka on maailmassa. Jeesus meissä on suurempi kuin paholaisen voima ympärillämme (1. Joh. 4:4). Jeesus tuo uskon levon meille. Voimme levätä Jeesuksen käsivarsilla Jeesuksen täytetyn ristintyön tähden.

On olemassa salaisuuden kirkkaus; Kristus teissä, kirkkauden toivo. On olemassa toivo pääsystä taivaan kirkkauteen. Kristuksessa pääsemme taivaaseen. Raamattu sanoo: "Niin ei nyt siis ole mitään kadotustuomiota niille, jotka Kristuksessa Jeesuksessa ovat" (Room. 8:1). Jeesus avasi meille taivaan oven noin 2000 vuotta sitten pääsiäisenä. Hän huusi: "Se on täytetty" ja sinetöi ristintyönsä ihmisten pelastamiseksi synnin orjuudesta. Jeesus, risti ja pääsiäinen ovat kristinuskon ydin. Kun laitamme uskomme ja luottamuksemme Jeesukseen, niin huomaamme siirtyvän kuolemasta elämään ja meillä on lupaus iankaikkisesta elämästä Jumalan luona taivaassa. Temppelin esirippu repesi, ylhäältä alas; Jeesus ristintyöllään avasi meille pääsyn Isän Jumalan luo ja Jumalan läsnäoloon. Jeesus avasi ihmisille tien kaikkeinpyhimpään.

Voimme iloita Jumalan läsnäolosta. Kristus sinussa voi olla himmeä tai kirkas. Voimme vaikuttaa siihen kuinka kirkas Jeesus sinussa on. Voimme tehdä asoita, jotka kirkastavat ja vahvistavat Jeesusta sinussa. Jeesus kirkastuu sinussa kun luet Raamattua, rukoilet, palvot Jeesusta ja käyt seurakunnan tilaisuuksissa tai katsot hengellisiä nettiohjelmia. Ruoki sitä valkoista koiraa sinun sisälläsi ja näännytä musta koira nälkään. Eli ruoki sitä uutta, uudestisyntynyttä luontoa sinussa ja äläkä ruoki lihaa sinussa. Vietetään laatuaikaa Jumalan ja Jeesuksen kanssa, ja tällaisissa hetkissä meihin tarttuu Jumalan kirkkautta ja meidän kasvomme säteilevät Jumalan rakkautta, niinkuin Mooseksen kasvot säteilivät Jumalan kirkkautta kun Mooses oli jutellut Jumalan kanssa kasvotusten. Voimme löytää rakkaussuhteen Jeesuksen kanssa ja silloin Jeesus meissä on kirkas.

Nyky-yhteiskunnassa on paljon ongelmia ja murheita. Tällä hetkellä on Suomessa paljon korona-ajan väsymystä, ahdistusta ja pelkoja. Jeesus tuo turvan kaikkina aikoina ja varsinkin kriisi aikoina. Jeesus haluaa vahvistaa sinua. Jumala sanoo Raamatussa: "Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon" (Jer. 29:11). Jeesus sanoo Raamatun lehdillä seuraavat sanat: "Minä olen tullut, että heillä olisi elämä ja olisi yltäkylläisyys" (Joh. 10:10). Jeesus vie meidät vaikeuksien läpi ollen koko ajan vierellämme rohkaisten meitä. Salaisuus on tämä: Jeesus meissä kantaa meidän taakkamme. Taakan kantaja asuu meissä. Lisäksi Jeesus tuo toivoa jokaiseen tilanteeseen. Jeesuksen yksi nimi on Immanuel, joka tarkoittaa, että Jumala on meidän kanssamme. Raamattu sanoo: "heittäkää kaikki murheenne hänen (Jeesuksen) päällensä, sillä hän pitää teistä huolen" (1. Piet. 5:7).

Pääsiäisen pitäisi olla kristityille kiitosjuhla; kiitetään Jeesusta ristintyöstä. Jokaisena päivänä pääsiäisen sanoma voi olla todellisuutta meille. Sillä niin paljon Jumala ja Jeesus rakastivat sinua ja minua, että Jeesus vapaaehtoisesti meni ristille sovittaen syntimme, että pääsisimme taivaan kirkkauteen. Ankkuroi uskosi Jeesukseen. Jeesus odottaa jo sinua taivaassa, että uskosi saisi vaihtua näkemiseen. "Älköön teidän sydämenne olko murheellinen. Uskokaa Jumalaan, ja uskokaa minuun. Minun Isäni kodissa on monta asuinsijaa. Jos ei niin olisi, sanoisinko minä teille, että minä menen valmistamaan teille sijaa? Ja vaikka minä menen valmistamaan teille sijaa, tulen minä takaisin ja otan teidät tyköni, että tekin olisitte siellä, missä minä olen. Ja mihin minä menen-tien sinne te tiedätte" (Joh. 14:1-4).

Jokaisena päivänä voimme muistella pääsiäisen tapahtumia. Vietetään aikaa Jeesuksen ristin juurella. Sen jälkeen saamme kokea myös ylösnousemus voimaa ja sitten saamme mennä yläsaliin ja kokea Jumalan Pyhän Hengen voimaa ja Pyhän Hengen täyteyttä. Lisäksi Herra tahtoo meitä virvoittaa ja antaa uutta voimaa meille.

Johannes Kastaja sanoi Jeesuksesta: "Hänen tulee kasvaa, mutta minun vähetä" (Joh. 3:30). Olkoon meillä sama mieli kuin oli Johannes Kastajalla. Lisäksi annetaan Kristuksen Sanan runsaana asua meissä. Vietetään paljon laatuaikaa Jeesuksen kanssa ja luetaan Raamattua, niin silloin Jeesus kirkkaana asuu meissä. Tällöin olemme Kristuksen tuoksu ihmisten keskellä. Jeesus kutsui omansa olemaan valkeutena ja suolana maailmassa.

Sen jälkeen kun Jeesus ylösnousi kuolleista, Hän lupasi Pyhän Hengen opetuslapsilleen ja helluntaipäivänä Isä Jumala ja Jeesus lähettivät Pyhän Hengen maanpäälle opetuslapsilleen. Pyhä Henki asuu uudestisyntyneessä ihmisessä. Pyhä Henki on Toinen samanlainen (kreikankielen sana allos) kuin Jeesus. Pyhä Henki on uskovan toinen Puolustaja. "Vai ettekö tiedä, että teidän ruumiinne on Pyhän Hengen temppeli, joka Henki teissä on ja jonka te olette saaneet Jumalalta, ja ettette ole itsenne omat? Sillä te olette kalliisti ostetut. Kirkastakaa siis Jumala ruumiissanne (1. Kor. 6:19-20). Voimme kiittää Jumalaa Pyhästä Hengestä; Jumala ei ole jättänyt meitä yksin oman onnemme nojaan, vaan Pyhä Henki on aina vierellämme ja Ystävämme ja apumme hädän hetkellä.

Jeesuksella on unelma; se on herätys. Kun Jeesus on meissä suuri, vahva ja ylen kirkas, niin silloin saamme nähdä herätyksen ihanuuden.

Seuraavassa on Raamatun paikkoja, jotka rohkaiskoon meitä kaikkia:

Jeesus sanoo Ilmestyskirjassa: "Katso, minä seison ovella ja kolkutan; jos joku kuulee minun ääneni ja avaa oven, niin minä käyn hänen tykönsä sisälle ja aterioitsen hänen kanssaan, ja hän minun kanssani." Ilm. 3:20

Jeesus sanoo Raamatun lehdillä: "Tulkaa minun tyköni, kaikki työtätekeväiset ja raskautetut, niin minä annan teille levon. Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta, sillä minä olen hiljainen ja nöyrä sydämeltä; niin te löydätte levon sielullenne. Sillä minun ikeeni on sovelias, ja minun kuormani on keveä." Matt. 11:28-30

Raamattu sanoo: "Jumala on rakkaus, ja joka pysyy rakkaudessa, se pysyy Jumalassa, ja Jumala pysyy hänessä." 1. Johanneksen kirje 4:16

Raamattu sanoo: "Siinä ilmestyi meille Jumalan rakkaus, että Jumala lähetti ainokaisen Poikansa maailmaan, että me eläisimme hänen kauttansa. Siinä on rakkaus-ei siinä, että me rakastimme Jumalaa, vaan siinä, että hän rakasti meitä ja lähetti Poikansa meidän syntiemme sovitukseksi." 1. Johanneksen kirje 4:9-10

Jeeus sanoo: "Kaikki, minkä Isä antaa minulle, tulee minun tyköni; ja sitä, joka minun tyköni tulee, minä en heitä ulos." Joh. 6:37 

"Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä." Joh. 3:16

Jeesus sanoi: "Minä olen ylösnousemus ja elämä. Joka uskoo minuun, saa elää, vaikka kuoleekin, eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole." Joh. 11:25-26

Jeesus sanoi: "Minä olen ovi; jos joku minun kauttani menee sisälle, niin hän pelastuu, ja hän on käyvä sisälle ja käyvä ulos ja löytävä laitumen. Varas ei tule muuta kuin varastamaan ja tappamaan ja tuhoamaan. Minä olen tullut, että heillä olisi elämä ja olisi yltäkylläisyys. Minä olen se hyvä paimen. Hyvä paimen antaa henkensä lammasten edestä." Joh. 10:9-11

Jeesus sanoi: "Älköön teidän sydämenne olko murheellinen. Uskokaa Jumalaan, ja uskokaa minuun. Minun Isäni kodissa on monta asuinsijaa. Jos ei niin olisi, sanoisinko minä teille, että minä menen valmistamaan teille sijaa? Ja vaikka minä menen valmistamaan teille sijaa, tulen minä takaisin ja otan teidät tyköni, että tekin olisitte siellä, missä minä olen." Joh. 14:1-3

Jumala sanoo: "Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." Jer. 29:11

"Herra, Jumalasi, on sinun kanssasi, hän on voimallinen, hän auttaa. Sinä olet hänen ilonsa, rakkaudessaan hän tekee sinut uudeksi, hän iloitsee, hän riemuitsee sinusta." Sef. 3:17

Apostoli Paavali kirjoittaa: "Mutta me tiedämme, että kaikki yhdessä vaikuttaa niiden parhaaksi, jotka Jumalaa rakastavat." Room. 8:28

"Daavidin virsi. Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu. Viheriäisille niityille hän vie minut lepäämään; virvoittavien vetten tykö hän minut johdattaa. Hän virvoittaa minun sieluni. Hän ohjaa minut oikealle tielle nimensä tähden. Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en minä pelkäisi mitään pahaa, sillä sinä olet minun kanssani; sinun vitsasi ja sauvasi minua lohduttavat. Sinä valmistat minulle pöydän minun vihollisteni silmien eteen. Sinä voitelet minun pääni öljyllä; minun maljani on ylitsevuotavainen. Sula hyvyys ja laupeus seuraavat minua kaiken elinaikani; ja minä saan asua Herran huoneessa päivieni loppuun asti." Daavidin kirjoittama psalmi 23

Seuraavassa on klassinen psalmi 91, joka kertoo Jumalan varjeluksesta ja suojeluksesta. Psalmin 91 sanoma on tämä: Jos turvaat Jumalaan, niin Sinun käy hyvin.

"Joka Korkeimman suojassa istuu ja Kaikkivaltiaan varjossa yöpyy, se sanoo: "Herra on minun turvani ja linnani, hän on minun Jumalani, johon minä turvaan". Sillä hän päästää sinut linnustajan paulasta, turmiollisesta rutosta. Sulillansa hän sinua suojaa, ja sinä saat turvan hänen siipiensä alla; hänen uskollisuutensa on kilpi ja suojus. Et sinä pelkää yön kauhuja, et päivällä lentävää nuolta, et ruttoa, joka pimeässä kulkee, et kulkutautia, joka päiväsydännä häviötä tekee. Vaikka tuhat kaatuisi sinun sivultasi, kymmenen tuhatta oikealta puoleltasi, ei se sinuun satu. Sinun silmäsi saavat vain katsella ja nähdä, kuinka jumalattomille kostetaan. - Sillä: "Sinä, Herra, olet minun turvani". -Korkeimman olet sinä ottanut suojaksesi. Ei kohtaa sinua onnettomuus, eikä vitsaus lähesty sinun majaasi. Sillä hän antaa enkeleilleen sinusta käskyn varjella sinua kaikilla teilläsi. He kantavat sinua käsillänsä, ettet jalkaasi kiveen loukkaisi. Sinä kuljet leijonan ja kyykäärmeen ylitse, sinä tallaat nuorta jalopeuraa ja lohikäärmettä. - "Koska hän riippuu minussa kiinni, niin minä hänet pelastan; minä suojelen hänet, koska hän tuntee minun nimeni. Hän huutaa minua avuksensa, ja minä vastaan hänelle, minä olen hänen tykönänsä, kun hänellä on ahdistus, minä vapahdan hänet ja saatan hänet kunniaan. Minä ravitsen hänet pitkällä iällä ja suon hänen nähdä antamani pelastuksen."

Mistä elämässä on kysymys?

Ihminen on Jumalan mestariluomus. Jumala on antanut ihmiselle tunteet, järjen, omantunnon ja vapaan tahdon. Ihmisen sielu on kuolematon. Mies ja nainen ovat olemassa Jumalan tahdosta. Ensin Jumala loi Aadamin ja vähän sen jälkeen Eevan. He olivat täydellisiä. Kaikki oli kaunista niin kauan, kunnes he olivat tottelemattomia Jumalalle. Jumala oli luonut heille ihanan paratiisin ja he saivat syödä kaikista muista puista paitsi yhdestä. Saatana houkutteli naisen syömään kielletyn puun hedelmää ja kohta mieskin söi kiellettyä hedelmää. Syntiinlankeemus toi ihmiskuntaan kirouksen, sairauden ja kuoleman.

Jumala on antanut ihmiselle vapaan tahdon. Voimme tehdä mitä tahdomme. Se mitä teemme, ei aina ole oikein. Voimme myös antaa oman tahtomme Jumalan tahdon alaisuuteen - voimme antautua Jumalalle. Tätä Jumala odottaa. Tällöin Jumala voi vaikuttaa meissä tahtomista ja tekemistä Hänen kunniaksi. Haluatko elää Jumalan kunniaksi? Haluatko, että Jumala kirkastuu elämäsi kautta? Se on mahdollista.

Elämä perustuu kahteen asiaan: rakkauteen ja rukoukseen. Rakkauden tähden olemme täällä maa nimisellä planeetalla. Rakkaudessaan Jumala loi ihmisen. Olemme myös siinneet rakkauden tuloksena (paitsi raiskaustapaukset). Vaikka olisitkin raiskauksen tuloksena maailmassa, niin kuitenkin olet olemassa Jumalan tahdosta ja olet Hänelle tärkeä ja rakas. Ihmisen luomishetki on se hetki, kun siittiösolu hedelmöittää munasolun. Siinä hetkessä Jumala luo uuden ihmisen, jolla on henki, sielu ja ruumis (alussa vain kaksi solua). Ihmisen alkuun vaikuttaa jo se aika kun hän on äitinsä kohdussa. Äiti voi jo raskauden aikana siunata pientä elämän alkua, joka on hänen kohdussaan.

Jumala haluaa, että meidän elämämme perustuisi rakkauteen. Raamattu sanoo, että Jumala on Rakkaus. Jumala haluaa, että välitämme toisistamme. Me tarvitsemme toisiamme. Jos lapsi ja nuori saa riittävästi rakkautta osakseen, niin hänestä kasvaa ehyt ihminen. Usein rakkaus käsitetään vain miehen ja naisen väliseksi asiaksi. Toki rakkaus kuuluu avioliittoon, mutta rakkaus on jotain enemmän ja suurempaa. Raamattu käskee meitä rakastamaan teossa ja totuudessa, ei sanalla ja kielellä. Rakkaudessaan Jumala sallii meidän joskus kohtaavan rakkaudettomuutta, että tietäisimme mitä todellinen rakkaus on. Parhaimmillaan rakkaus on uhrautuvaa, omista oikeuksista luopumista toisen parhaaksi. Suurin rakkauden osoitus mitä koskaan on tapahtunut, on Jeesuksen vapaaehtoinen uhrikuolema meidän syntiemme tähden Golgatalla. Voimme kokea ja tuntea parhaimman rakkauden - Jumalan rakkauden - antautumalla Kristukselle. Raamatussa Jumala lupaa vuodattaa meidän sydämiimme Hänen omansa rakkautensa Pyhän Hengen kautta.

Taivaaseen johtaa vain kaita ristin tie, jolle synti ei mahdu. Valitettavasti liian monet kulkevat laveaa tietä, sanoen Jeesukselle EI. Kaikista vaarallisinta on sanoa Jeesukselle EI, koska silloin sanomme sen henkilölle ja Jumalalle, joka vain voi pelastaa ihmisen helvetin tuomiosta. Siunatuinta täällä maanpäällä on sanoa Jeesukselle Kristukselle KYLLÄ ja lähteä Häntä seuraamaan. Jeesus ei lupaa omilleen ongelmista vapaata elämää, mutta Hän lupaa yltäkylläisen elämän. Usein se elämä on myös jännittävää ja siunauksellista. Ajattele elämää jolloin Jumala asuisi sinun sisäpuolella ja saisit nauttia taivaallista rauhaa vaikka maailmassa on myllerryksiä. Me voimme kokea palasen taivasta jo täällä maanpäällä. Vain Jeesus voi viedä ihmisen taivaaseen. Siksi on äärimmäisen tärkeää se, miten suhtaudumme Jeesukseen. Hän odottaa kuiskaustasi: "Rakas Vapahtajani ja minun Herrani". Avaa sydämesi Kristukselle ja pyydä Häntä elämääsi. Meidän sydämemme oven ripa on vain sisäpuolella. Voit avata sydämesi Jeesukselle tai olla avaamatta. Kristus ei tee meille väkivaltaa. Tahto on meillä; mitä teemme Vapahtajalle? Joku on sanonut, että pelastus on kuin lukko. Ihmisen oma tahto on avain tuohon lukkoon. Jeesus rakastaa Sinua ja tahtoo Sinun iankaikkista parastasi.

Sitten muutama sana rukouksesta. Rukous on keskustelua Jumalan kanssa. Jumalalle suunnattu rukous ilmaisee sen, että me tarvitsemme Häntä. Jumala haluaa tulla läheiseksi meille. Jumala haluaa, että rukoilemme. Rukous on nöyrtymistä ja alamaisuuteen suostumista Jumalaan nähden. Rukouksessa on tärkeää se, että olemme vilpittömiä ja aitoja. Jumala näkee meidän "läpi" eli kaikkitietävälle Jumalalle emme voi valehdella. Kun rukoilemme Jumalaa, Hän kyllä varmasti kuulee jokaisen sanan ja ajatuksemmekin. Jumala kallistaa oikein korvansa, kun Hänelle juttelemme. Voimme kertoa rukouksessa Jumalalle suuret ja pienet asiat. Voimme kertoa Jumalalle ihan arkisia asioita, ja näin voimme jakaa arkemme kaikkivaltiaan Jumalan kanssa. Jumala vastaa kolmella tavalla meille: joskus Hän sanoo odota, toisinaan ei ja usein Hän sanoo kyllä. Joskus Jumala on hiljaa. Voimme saada rukousvastauksia. Alun perin Jumala loi ihmisen yhteyteen kanssaan eli kun rukoilemme toteutamme Jumalan alkuperäissuunnitelmaa. Antaudu rukouksessa Jumalalle, ja pyydä, että Hän itse puhuisi sinulle.

Yhteenvetona voidaan todeta, että rakastetaan lähimmäistä niin kuin itseämme ja jutellaan Jumalalle eli rukoillaan. Ihmisen elämän tarkoitus on löytää yhteys Jumalaan ja sen jälkeen pysyä jumalayhteydessä. Kristuksessa löydämme elämän tarkoituksen ja Hänen kauttaan löydämme yhteyden ikiaikojen Jumalaan, joka rakastaa meitä iankaikkisella rakkaudellaan. Jumala tarjoaa meille taivasta; sinne päästään Kristuksessa, eli sanomalla Jeesukselle kyllä, ja avaamalla sydämemme Hänelle ja antamalla Hänen viedä meitä.

Virvoittavien vetten äärellä

Joen solinaa ja pikkulintujen laulua